Oprócz podstacji trakcyjnych dużych mocy zasilających koleje państwowe istnieją także podstacje zasilające
sieć różnych przedsiembiorstw jak huty, kopalnie węgla, piasku, zakładów produkujących tabor elektryczny, a nawet ośrodków badawczych.
Podstacje te zazwyczaj nie różnią się niczym szczególnym w budowie i zadaniach, jednak dają niższe napięcia znamionowe. Podstacje takie dają napięcia rządu 1500 V (koleje przemysłowe), 600 - 800 V (transport miejski) lub 250 V (koleje kopalniane). Sieć na terenach przedsiembiorstw nie jest skomplikowana, ogranicza się często do kilku kilometrów, czasem do ponad stu kilometrów lub też jest to sieć rozbudowana ale na małym terenie.
Sieci takie są zasilane z kilku podstacji małej mocy (bez możliwości rezerwowania mocy), a na terenie zakładów wystarcza jedna podstacja w centralnym punkcie sieci. Natomiast podstacje zasilające transport miejski są to podstacje jedno lub dwuzespołowe z kilkoma zasilaczami, z wzajemnym rezerwowaniem mocy. Są to podstacje zautomatyzowane i bez obsługi. Podobnie zbudowane są podstacje metra, różnią się tylko układami przestrzennymi. Podstacje zasilające sieć w kopalniach mieszczą się w specjalnych urządzeniach pod ziemią oraz mają wentylację.
Całkiem inne zadania mają podstacje w ośrodkach badawczych zajmujących się badaniem różnych systemów zasilania lub też badające wyposażenia podstacji jak odłączniki, wyłączniki, prostowniki. W pierwszym przypadku podstacje takie wyposażone są w kilka grup zespołów przetwórczych oraz transformatory mające bardzo duży zakres regulacji napięcia wyjścia oraz możliwość zmian układów połączeń. W podstacjach służących do badania wyposażenia znajdują się labolatoria wyposażone w wiele urządzeń pomiarowych, stanowiska naukowe, warsztat, magazyn sprzętu. Podstacje takie wykonują rożne próby i doświadczenia dlatego znajdują się w nich urządzenia przystosowane do pracy w trudnych warunkach.
PODSTACJE O NIETYPOWYM WYKONANIU
Oprócz tradycyjnych podstacji stałych mieszczących się w budynkach zastosowanie także mają podstacje przewoźne mieszczące się w wagonach. Często zdarza się, że na nowo elektryfikowanych odcinkach budowa sieci trakcyjnej została zakończona, a budowa podstacji wciąż trwa. Chcąc wprowadzić na nową zelektryfikowaną linię ruch pociągów elektrycznych stosuje się podstacje przewoźne. Podstacja taka mieści się w dwóch lub trzech wagonach, w których rozmieszczone jest wyposażenie podstacji. W jednym wagonie mieszczą się rozdzielnia energetyczna, transformatory oraz zespół przetwórczy, a w drugim rozdzielnia trakcyjna, urządzenia wygładzające, zasilacze oraz pomieszczenie dla obsługi. Czasem urządzenia te rozmieszczone są na trzech wagonach. Wyjścia z rozdzielni trakcyjnej mieszczą się na dachu wagonu, umożliwia to prowadzenie zasilaczy linią kablową lub napowietrzną.
W miarę postępu w budowie podstacji stałej wykorzystuje się jej elementy, a zadania których nie może jeszcze realizować podstacja stała należą do podstacji przewoźnej.
Podstacje przewoźne stosowane są też w sytuacjach awaryjnych, gdy podstacja stała uległa awarii, czasem stosowane są jako zasilanie rezerwowe.